ПАРАДОКС БАТАРЕЇ

Чи зможе дилема видобутку корисних копалин надати шанс велосипедній промисловості?

Оригінальний текст: Том Парр,
Переклад з англійської мови: Каріна Агаханова
CargoCult report in May 2022Фото: Fairphone Flickr

Перехід від видобутку

Оскільки індустрія мобільності намагається знайти способи декарбонізації транспорту, існує загальновизнаний консенсус щодо того, що нам потрібно залишити викопне паливо в землі. Але перехід від викопного палива до економіки, заснованої на чистій енергії,- яку зараз більшість людей вважає життєво важливим, - є парадокс. Перехід також залежить від видобутку великої кількості мінералів, таких як літій, кобальт, графіт, марганець і нікель для виробництва таких деталей, як літій-іонні батареї та сонячні панелі.

Як і у випадку з видобутком викопного палива, особливою проблемою для переходу на чисту енергію є вплив на громади поблизу місць видобутку. Ці громади, особливо ті, що знаходяться на Глобальному Півдні, часто несуть основний тягар, причому жінки та корінні жителі, як правило, зазнають найнесправедливішого ставлення.

Приклади включають непомірне використання води та трудову експлуатацію навколо марганцевих шахт у Південній Африці: жителі – зазвичай жінки – змушені годинами ходити по воду, яку раніше могли б принести до своїх домівок в селах. Водночас, у «Літієвому трикутнику», що знаходиться на території Аргентинини, Чилі та Болівії, було задокументовано забруднення води, деградація навколишнього середовища та залякування протестуючих корінних жителів. Шахти, які дотримуються належної практики видобутку існують, але такі приклади незаконної недбалості аж ніяк не єдині.

Велосипедна індустрія

Незважаючи на менший розмір, порівняно з автомобільною промисловістю, присутність велоіндустрії як гравця в цій ситуації зростає. І, враховуючи експоненціальне зростання електровелосипедів за останні роки, відповідальність, яку несе галузь, зростає разом із цим.

Велосипед справедливо звик розглядати себе як климатичне рішення. Нарратив про вантажні велосипеди, - зокрема про те, що вони замінюють звичайні транспортні засоби для міських поїздок, - час неодноразово довів як правдивий і це стосується як бізнесової, так і особистої мобільності. Заміна на дорозі автомобіля, що працює на викопному паливі, усуває джерело забруднення. Замініть електромобіль на вантажний велосипед, і ви можете розраховувати на економію енергії понад 90%.

Для акумуляторів електромобілів, які заряджаються відновлюваною енергією, ці 90% збереженої енергії можна використати деінде, потенційно замінивши електроенергію, вироблену з викопного палива. Коли люди переходять на велосипеди в міських поїздках, кожен електромобіль, який не збирається через відсутність попиту, означає, що на один акумулятор для електромобіля вагою 450 кг (середня вага автівки) треба меньше. Це реальні наслідки принципу «Зменшити» з Ієрархії відходів* , - «Зменшити, Повторно використати, Переробити» [Reduce, Reuse, Recycle] у дії.

Хоча велоіндустрія може вважатися більш доброчесною з точки зору впливу на навколишнє середовище, все ж існують деякї негативні проблеми, пов’язані з видобутком для велосипедних акумуляторів. Так, це зовсім інший масштаб, ніж в індустрії електромобілів, але в міру того, як популярність електровелосипедів зростає, життєво важливо привернути увагу до впливу на людей і планету.

Приклад Fairphone

Одним із прикладів того, як усе можна зробити по-іншому, є електронна промисловість. Fairphone, - нідерландський виробник модульних, ремонтопридатних і довговічних смартфонів, - прагне зменшити кількість електронних відходів і відповідально та прозоро шукати безконфліктні матеріали, зібрані відповідно до справедливої трудової практики. Найновіша модель складається з більш ніж 70% чистих і перероблених матеріалів.

У велоіндустрії вже існує декілька ініціатив у цьому напрямку. Приклади включають ремонтопригодні модульні батареї для електровелосипедів Cleantron із десятирічною гарантією та циклічний метод виробництва Roetz Bikes, - що дає друге життя використаним деталям велосипеда та матеріалам, які занадто гарні, щоб їх викинути.

Також з’являються ініціативи щодо обміну знанням у велоспорті. Shift Cycling Culture (Велосипедна Культура Зміни) – це некомерційний рух, який має на меті прискорити перехід до відповідального виробництва у велоіндустрії через сторітелінг, співпрацю та розвиток можливостей. Тим часом Експертна група зі сталого розвитку (Sustainability Expert Group), спільно очолювана галузевими асоціаціями Велосипедні Індустрії Європа ( Cycling Industries Europe) та Конфедерацією Європейської Велосипедної Промисловості (CONEBI), зосереджується на економіці замкнутого циклу та відповідальному пошуку сировини.

Справедливий підхід

В електровелосипедів є гігантський потенціал, особливо у вантажних електровелосипедів, для допомоги зменшенню негативного впливу на людей і навколишнє середовище. Ми повинні прагнути забезпечити реалізацію всього цього потенціалу. Але давайте зробимо це правильно. Етичні закупівлі стають все більш можливими, а найкращі практики постійно вдосконалюються.

Дизайн — це область, де можна вдосконалюватися. Виробництво міцних велосипедів, які можна ремонтувати, має сенс на багатьох рівнях. Це добре для репутації окремих виробників, дає споживачам краще співвідношення ціни та якості та запобігає зайвим циклам попиту, надмірному видобутку корисних копалин та надмірному виробництву. Надійні велосипеди також можуть допомогти переконати людей, які не їздять на велосипедах, використовувати велосипед для міських поїздок.

Те, як велоіндустрія досягає всього цього, залишається предметом дискусій. Зміни завжди складні, але знаннями можна поділитися, а бізнес-моделі можна адаптувати. Крім того, зі зростанням масштабів, заходи щодо уникнення та пом’якшення негативних впливів стануть доступнішими.

Велосипедна галузь повинна вирішувати ці виклики безпосередньо, опанувати та скористатися цією можливістю, щоб позиціонувати себе в авангарді цих зусиль, тобто попереду автомобільної промисловості. Важливо не лише те, що відмова від викопного палива та великогабаритних транспортних засобів є обгрунтованими змінами – це також корисно для бізнесу. Питання не в тому, чи зможе велоіндустрія дозволити собі очолити зміни, а в тому, чи зможе вона дозволити собі цього не робити.



* Ієрархія відходів (англ. Waste hierarchy) ♻️ – це інструмент, який використовується для оцінки процесів, які захищають навколишнє середовище разом із споживанням ресурсів та енергії, від найбільш сприятливих до найменш сприятливих дій. Ієрархія встановлює бажані програмні пріоритети на основі стійкості.
16.02.2024