Бум електронної торгівлі ставить перед бізнесом в усьому світі нові виклики, один із яких — прогнозована та ефективна доставка кінцевим споживачам. На доставку “останньої милі” в e-commerce припадає до 50% від усіх логістичних витрат. Тож, торгівельні компанії зацікавлені, з одного боку, у зменшенні цих витрат на логістику, а з іншого - не втратити якість сервісу та забезпечити гідний клієнтський досвід. Доставка – це остання точка контакту бренда зі своїми клієнтами. Якщо щось піде не так, клієнт буде розчарований і ймовірно більше не повернеться до бренду. Одним із рішень у містах може бути доставка останньої милі на вантажних електровелосипедах. Це доводить експеримент сервісу CargoCult та популярного інтернет-супермаркету Goodex.
CargoCult — це український виробник та сервіс доставки останньої милі на вантажних електровелосипедах. Коли ми спілкуємося з потенційними клієнтами чи інвесторами, то часто стикаємось із сумнівами. Найчастіші запитання: Чи буде велосипед їздити взимку, у сніг, лід і в мінусову температуру? Чи вистачить батареї? Яку вагу він здатен перевезти? Наскільки далеко він може заїхати?
Щоб відповісти на ці запитання, ми вирішили провести эксперимент і запропонували першому українському онлайн-супермаркету інтернет-магазину Goodex свої послуги з доставки. В компанії пішли нам назустріч. Напередодні Нового Року, у грудні 2021 року один пілот CargoCult доставляв інтернет-замовлення клієнтам Goodex зі складу у Києві. Грудень— найбільш піковий сезон для всіх продуктових ритейлерів, коли значно збільшується попит і навантаження на всі системи бізнесу. Цей ажіотаж супроводжується шаленими заторами і погіршенням дорожніх умов, що ускладнює задачу задоволення клієнтів. Ось які результати ми отримали.
Спочатку цифри. За 14 робочих днів пілот здійснив 44 рейси під час яких проїхав 851 кілометр, і доставив 110 замовлень загальною вагою 2400 кг. Об'єм багажного відділення 120 л і корисне навантаження до 120 кг дозволяють завантажити близько 3-5 середніх замовлень вагою до 25 кг. Середня вага однієї доставки становила 21,5 кг, максимальна —100 кг. Найважливіший результатом є те, що 100% замовлень були доставлені вчасно, у заявлені тайм-слоти, а, значить, що клієнти залишилися задоволеними.
Особливості конструкції вантажного електровелосипеда із заниженим центром ваги та рекуперативне гальмування дозволяють ефективно використовувати його, навіть за умов ожеледиці, поєднаної з важким трафіком. 9 із 14 днів співпраці проходили за мінусової температури з сильними або помірними снігопадами. Навіть за таких умов вантажний електровелосипед забезпечив прогнозований час доставки. Наприклад термінове замовлення до Офісу Президента України в умовах снігопаду та важкого трафіку 29 грудня було доставлено на відстань 8 км за півгодини! Ще один цікавий результат — здивованість та цікавість перехожих, які бачать такий пристрій на вулицях свого міста. Наш пілот переконує - байдужих немає, багато хто підходить і запитує, що воно таке і як працює. Ми зафіксували сплеск відвідувань нашого сайту через те, що люди бачили qr-код на кошику велосипеда та хотіли дізнатися більше. Тож, вантажні велосипеди – це позитивна реклама, що їздить містом і підвищує впізнаваність бренду.
За результатами експерименту можна констатувати, що вантажний електровелосипед — цілком реальна та ефективна альтернатива автомобілю, який є "слабкою ланкою" через непрогнозованість часу прибуття та повернення. Це ефективний та прогнозований інструмент для доставки у місті. Він не використовує паливо, що значить зменшення операційних витрат і незалежність від цін на пальне.
Окрім суто бізнесових показників ефективності, варто відзначити цивілізаційні та ціннісні переваги такого виду транспорту. Завдяки нашому маленькому експерименту у повітря Києва не потрапило 100 кг вуглецю. Вантажні велосипеди не займають міський простір, не створюють затори, не генерують шум. Це має значення, оскільки все більше людей хвилюють проблеми довкілля і вони готові платити більше тим брендам, які не словом, а ділом підтверджують ідеї сталого розвитку. Тому такий транспорт стане інструментом диференціації брендів, що піклуються про довкілля.
20.02.2022